Nieuws

Internet storing
ICT Managed Services Nieuws

Grote internet storing Fastly veroorzaakt door bug

Afgelopen dinsdag was er een grote storing op het internet. Fastly, een van de grootste cdn (Content delivery network) -leveranciers had een storing, waardoor honderden grote websites, zoals Amazon, eBay, Twitch, Paypal, Vimeo, Reddit en Spotify niet bereikbaar waren.

Misschien heb je nog nooit van Fastly gehoord, maar elke keer als je online bent zal je onbewust in aanraking zijn geweest met hen. Fastly is een van de grootste cdn-leveranciers ter wereld, samen met bijv, Cloudflare & Akamai. Hoewel Fastly de wereldwijde verstoringen van afgelopen dinsdag relatief snel had opgelost, herinnert het incident ons er sterk aan hoe kwetsbaar de internetinfrastructuur kan zijn, vooral wanneer er zoveel afhangt van een handvol bedrijven die grotendeels buiten het publieke bewustzijn opereren.

Maar hoe kan één zo’n bedrijf het halve internet plat leggen? Daarvoor is het belangrijk om de rol van een CDN in ons internet uit te leggen. Hoewel het verleidelijk is om internet als amorf te beschouwen, de artikelen die je leest, de films en nummers die je streamt, de foto’s die je plaatst, ze staan allemaal op fysieke servers. En hoewel die inhoud voornamelijk wordt gehost op een cloudprovider, heb je nog steeds een manier nodig om deze snel en efficiënt bij mensen te krijgen.

Dat is waar een CDN van pas komt. Door servers over de hele wereld te bedienen, kunnen CDN’s de afstand tussen je smartphone en de internetervaring van je keuze verkleinen. “Het maakt in feite echt hoge prestaties voor inhoud mogelijk, of het nu gaat om het streamen van video of een site, of alle kleine afbeeldingen die verschijnen wanneer je naar een e-commerce site gaat”, zegt Angelique Medina, directeur productmarketing bij het netwerkbewakingsbedrijf ThousandEyes. “Door het heel dicht bij de gebruiker te serveren, neemt dit een groot deel van de laadtijd weg en stelt iedereen in staat een echt geweldige ervaring te hebben wanneer ze op internet surfen.”

Fastly status pagina tijdens storing

Oorzaak

De storing werd veroorzaakt door een bug die kon worden getriggerd als klanten een specifieke configuratie doorvoerden. Dit gebeurde dinsdag ochtend waardoor grote delen van het internet bijna een uur niet bereikbaar waren.

De bug zat in een update verwerkt die Fastly op 12 mei had doorgevoerd. Deze bug werd geactiveerd als klanten van Fastly-diensten een specifieke configuratie in hun eigen stacks doorvoerden. Wat voor configuratie dat is of om wat voor bug het precies ging, is niet bekend. Op dinsdag gebeurde het voor het eerst dat een organisatie zo’n configuratie doorvoerde, waardoor ’85 procent van het Fastly-netwerk foutmeldingen gaf’.

De problemen onstonden rond 11:47 Nederlandse tijd volgens Fastly. 40 Minuten later werd het probleem ontdekt en rond 13:00 uur zou 95% van de diensten weer online zijn. Om 19:25 uur heeft Fastly een update uitgevoerd die het probleem heeft opgelost. Ze zijn wel bezig met een onderzoek naar de processen die tot het probleem konden leiden, zoals waarom de bug niet eerder gespot is.